Voor elke leerling is het mogelijk een mooie prestatie te leveren. Het verschil zit hem er in dat de ene leerling iets meer ondersteuning nodig heeft dan de ander. Voor die leerlingen die gedurende het jaar extra hulp nodig hebben bij het begrijpen van de leerstof, of voor leerlingen die zich lastig kunnen concentreren, kan studiebegeleiding uitkomst bieden.
Voor elke leerling is het mogelijk een mooie prestatie te leveren. Het verschil zit hem er in dat de ene leerling iets meer ondersteuning nodig heeft dan de ander. Voor die leerlingen die gedurende het jaar extra hulp nodig hebben bij het begrijpen van de leerstof, of voor leerlingen die zich lastig kunnen concentreren, kan studiebegeleiding uitkomst bieden.
Sinds 2014 heeft Stichting ZAAM een overeenkomst met School Facility waarbij School Facility een bijdrage levert aan de presentaties van leerlingen door het bieden van studiebegeleiding. School Facility is specialist in het optimaliseren en ondersteunen van de bedrijfsvoering binnen het primair-, voortgezet- en hoger onderwijs. Leerlingen krijgen hier de kans om na schooltijd zelfstandig te werken in de aanwezigheid van studiebegeleiders. De visie omtrent studiebegeleiding is gebaseerd op ‘groei binnen een vertrouwde omgeving.’ Aan deze visie wordt concreet invulling gegeven door de vragen Wie? Waar? en Hoe?
Wie? Oud-leerlingen
De studiebegeleider is een oud-leerling van de school. Het inzetten van oud-leerlingen moet studiebegeleiding laagdrempelig maken voor leerlingen. De studiebegeleiders zijn geen vreemden voor de leerlingen in de zin dat zij zich kunnen herkennen in de situatie, dat wil zeggen de omgeving, de docenten en het studiemateriaal en de -methode, waarin de leerlingen zich bevinden. De oud-leerlingen worden geselecteerd op pedagogische competenties, communicatieve vaardigheden en de opleiding die zij volgen.
Deze constructie maakt het mogelijk leerlingen te ondersteunen in de groei binnen een vertrouwde omgeving zélfs nog tijdens hun vervolgopleiding. Het biedt oud-leerlingen met een passie voor onderwijs de mogelijkheid zich op dit gebied verder te ontwikkelen.
Waar? Op school
De studiebegeleiding vindt plaats op de schoollocatie. Naast dat de leerlingen zich in hun vertrouwde schoolomgeving bevinden, wordt voorkomen dat leerlingen moeten reizen om hulp te krijgen bij hun studie. Studie en studiebegeleiders moeten niet losstaan van de school, maar juist een hechte connectie behouden. Communicatie is makkelijk doordat de studiebegeleider in de school aanwezig is waardoor de ondersteuning van de studiebegeleider daadwerkelijk aansluit bij de werkwijze van de school. Het doel is de motivatie bij de leerlingen te vergroten door de studiebegeleiding toegankelijk te houden.
Hoe? Zelfsturing
Naast dat de studiebegeleiders aanwezig zijn voor het beantwoorden van eventuele vragen, het bewaken van de orde en het geven van extra uitleg, helpen de begeleiders met het plannen van het studiewerk. Het gewenste resultaat van studiebegeleiding is niet alleen het begrijpen en afkrijgen van het studiewerk, maar is gericht op het vergroten en ondersteunen van zelfsturing bij leerlingen. Door de extra ondersteuning moeten leerlingen grip krijgen op het studiemateriaal. Het doel is, door naast het begrijpen van de studiestof eveneens nadruk te leggen op hoe om te gaan met studiewerk, dat zij ook buiten de studiebegeleiding met hun studiewerk aan de slag kunnen.
School Facility wil, met behulp van deze visie en studiebegeleiders, de mogelijkheid bieden in een vertrouwde omgeving samen te werken aan het verbeteren van de schoolprestaties. Met als concrete uitkomst verbetering in de resultaten bij leerlingen en vermindering in de taakbelasting bij docenten.
Voor meer informatie over de studiebegeleiders van School Facility kunt u contact opnemen via info@schoolfacility.nl of bellen naar 0172-745085.