Staat uw onderwijsinstellingen renovatie of nieuwbouw te wachten? Betrek facilitair management in de ontwerpfase!
Architecten ontwerpen, docenten onderwijzen, schoonmakers maken schoon. In theorie staat dit los van elkaar, maar niet in de realiteit van de praktijk. Binnen een onderwijsgebouw moet ontwerp en uitstraling samenkomen met een efficiënte inrichting en beheersbare kosten. Staat uw onderwijsinstellingen renovatie of nieuwbouw te wachten? Betrek facilitair management in de ontwerpfase!
Hedendaags is het (nog) niet vanzelfsprekend dat een facilitair manager, die met een facilitair en praktisch oog het ontwerp benadert, onderdeel is van het projectteam bij nieuwbouw of renovatie. Het gebouw moet immers ook praktisch zijn, willen onderwijsondersteunende taken efficiënt worden uitgevoerd. Waarom gebeurt dat dan niet? De reden berust op een simpel doch complex antwoord. Verantwoordelijkheden liggen verspreid en daarmee ook de budgetstructuur. Het berust op het verschil tussen een eenmalige investering en terugkerende exploitatiekosten. Wanneer met beide rekening wordt gehouden biedt dit een ander perspectief betreffende het gebouwontwerp en de uiteindelijke (technische) inrichting. Voordeel valt te behalen door een gebouwontwerp met lage exploitatiekosten en niet door het ontwerpen van een gebouw met zo summier mogelijke investeringskosten. Vandaar het pleidooi; betrek FM in de ontwerpfase.
Voorkom verrassingen in de exploitatiefase, zowel op financieel gebied als op efficiëntie en gebruikersgemak. Een glazen atrium leek in de ontwerpfase meerwaarde te bieden aan de beleving van het gebouw. Is deze meerwaarde af te wegen tegen de (waarschijnlijk hogere) kosten aan glasbewassing? Door de kennis van facilitair management en de facilitaire processen te betrekken in de ontwerpfase kunnen (onnodig) hoge kosten worden beperkt. In ieder geval naar redelijke inschatting worden gebudgetteerd waarop bestuurders gegrond hun besluit kunnen berusten. Naast de schoonmaak vallen ook het energieverbruik, technisch onderhoud, onderhoudscontracten etc. onder deze noemer.
School Facility heeft haar wortels in de onderwijspraktijk. Vanuit deze praktijk komt de constatering dat facilitaire zaken, zowel hard als zacht, regelmatig niet aansluiten op de visie na de oplevering van de nieuwbouw. Kosten stijgen en efficiëntie daalt omdat in de ontwerpfase geen rekening is gehouden met afstemming tussen eenmalige en structurele uitgaven.
School Facility onderscheidt zich door haar specialistisch kennis binnen het onderwijs. School Facility streeft naar het vormen van een brug tussen visie en uitvoering door het bieden van ondersteuning in de realisatie van een duurzame leeromgeving met een gedegen facilitair beleid. Actief in facilitaire uitvoering, coördinatie en management door met onze opdrachtgevers, naast de dagelijkse praktijk, mee te denken over de toekomst van hun organisatie.
Nieuwbouw of renovatie in het verschiet? Neem contact op met een van ons facilitair adviseurs via 0172-745085 voor een gratis consult. Of kijk op www.schoolfacility.nl