Hybride werken: maar wel binnen een geschikte werkomgeving

Hybride werkomgeving creëren

Waar een aantal jaar geleden het kantoor werd gebruikt als werkplek, dient het nu als een ontmoetingsplek.

Verbinding staat hierbij centraal, collega’s willen samen komen om te sparren en om kennis te delen. Om de dagelijkse werkzaamheden uit te voeren is namelijk niet altijd een kantoor nodig. Thuiswerken gaat prima zolang een goede werkplek wordt gecreëerd. Soms is thuiswerken zelfs productiever dan op kantoor werken doordat er ongestoord doorgewerkt kan worden. Toch verschilt dit per persoon en zal het hybride werken voor iedereen anders zijn.

Hybride kantoren

Zowel deels thuis of extern werken als deels op kantoor werken wordt een hybride werkomgeving genoemd. Deze werkomgeving vergt wat veranderingen in de faciliteiten en het is belangrijk om medewerkers betrokken te houden. Een hybride kantoor wordt veel gebruikt als ontmoetingsplek en niet als plek waar de hele dag aan een bureau wordt gewerkt. Op kantoor krijgen medewerkers de kans om meer samen te werken en een band op te bouwen met de collega’s. De thuiswerkplek wordt ingezet als plek waar medewerkers zich kunnen focussen. Een hybride werkomgeving heeft niet alleen positieve punten. Werknemers hechten vaak veel waarde aan contact met collega’s. Doordat medewerkers elkaar minder zien kan het voorkomen dat de band tussen collega’s minder sterk is of dat eenzaamheid wordt vergroot.

Hybride werkomgeving aanpassen aan de werknemers

Elke werknemer heeft eigen behoeftes die bij de werkzaamheden horen. Om een goed werkende hybride werkomgeving te creëren, is het belangrijk bij de medewerkers te beginnen en hun behoeften te inventariseren. Door deze behoeftes in kaart te brengen kan het kantoor optimaal ingezet worden voor de gebruikers. Is er bijvoorbeeld veel behoefte aan samenwerken? Creëer dan ruimtes die hier geschikt voor zijn. Zijn de behoeftes breed dan is het verstandig om zoveel mogelijk verschillende ruimtes te creëren, een extra stilteruimte of een aparte ruimte voor het samenkomen is hier een goede oplossing. Het creëren van een hybride werkomgeving vraagt veel flexibiliteit van de werkgever. Om aan alle behoeftes van de verschillende werknemers te kunnen voldoen zijn veel verschillende ruimtes en faciliteiten nodig. Daarnaast is er ook nog een technologisch aspect wat aangepast moet worden.

Technologische aanpassingen naar een hybride werkomgeving

Technologisch gezien worden de behoeftes ook aangepast. Technologie is nodig om te innoveren en om productiviteit te verhogen. Zo wordt steeds meer gebruik gemaakt van slimme werkplekken waar ruimte is voor Artificial Intelligence of waar verlichting, opladen en alarmsystemen automatisch te werk gaan. Deze slimme werkplekken dragen ook bij aan geoptimaliseerde luchtkwaliteit door het analyseren van data. Een digitale werkplek is hier ook een voorbeeld van. Het werk bevindt zich dan veelal in de Cloud en is ook overal te bereiken via bijvoorbeeld een server. Zo kunnen de gebruikers overal hun werkzaamheden uitvoeren. Een digitale werkomgeving draagt ook bij aan het versterken van de samenwerking en het automatiseren van taken. Met een digitale werkomgeving worden de medewerkers tijd- en locatie onafhankelijk en wordt deze aangepast naar de persoonlijke behoeftes van de medewerkers.

Een ideale hybride werkomgeving realiseren vergt onderzoek, tijd en flexibiliteit. Het is een ideale mix tussen optimaal extern werken en op kantoor werken. Om een hybride werkomgeving te creëren is het belangrijk om te beginnen bij uw medewerkers, waar hebben zij behoefte aan en hoe kunnen zij hun werk zo optimaal mogelijk verrichten? Aan de hand van deze informatie kan de werkplek aangepast worden om te voldoen aan de behoeften van de medewerkers. Houdt ook rekening met het feit dat een hybride werkomgeving voor iedereen anders is en dat er geen ‘one-size-fits-al’ oplossing bestaat.

Benieuwd naar onze ervaring van het inrichten en implementeren van hybride werken bij het Amsterdam UMC?

Lees hier de case_goed.png

Onze facilitaire experts adviseren u graag over de inzet van een kantoor en de hybride werkomgeving. Contact opnemen kan via onderstaande knop of via info@younggroup.nl.

YF - contact.png