De belangrijkste facilitaire trends van dit moment

De belangrijkste facilitaire trends van dit moment

Verandering is een continu proces, ook in de facilitaire sector. Nieuwe producten, technieken, onderzoeken etc. worden dagelijks gepubliceerd. Om met uw bedrijf op de hoogte te zijn van de nieuwste trends hebben we een overzicht gemaakt met de meest besproken trends binnen de facilitaire sector van dit moment.

Hybride werken 

Hybride werken is een onderwerp wat het afgelopen jaar veel meer ter sprake is geweest. Sinds Corona is het thuiswerken eerder een norm geworden die vele bedrijven meenemen in hun strategie. Voor bedrijven is hybride werken makkelijker gezegd dan gedaan. Er komt veel meer bij kijken dan alleen de medewerkers informeren. Gebouwen moeten aangepast worden, faciliteiten moeten uitgebreid worden en misschien staat er hierdoor zelfs een verhuizing voor de boeg.  

 

Belangrijk zijnde van 3 facilitaire thema’s 
Duurzaamheid 

Mede door hybride werken zijn drie facilitaire thema’s aan bod gekomen die veel impact hebben op de bedrijfsvoering. Duurzaamheid, werkplekomgeving en vitaliteit en gezondheid. Om te beginnen met duurzaamheid. Dit thema wordt steeds relevanter voor uw bedrijfsvoering. Kosten van energie van uw pand, gebouwbeheersysteem en andere facilitaire processen worden uitgevoerd op basis van duurzaamheid. Een niet-duurzame oplossing wordt meteen weggeschreven. 

Werkplekomgeving 

Werkplekomgeving gaat in lijn met hybride werken. Dit zorgt namelijk voor een nieuwe visie voor de huisvesting- en vastgoedstrategie voor uw bedrijf. Medewerkers geven aan de werkplekomgeving zowel op kantoor als thuis belangrijker te vinden. Goede meubelen is bijvoorbeeld een onderwerp wat veel besproken wordt of de softwareprogramma’s die het thuiswerken mogelijk maakt. Daarbij komt ook de bezettingsgraad kijken. Hoeveel medewerkers zitten er dagelijks op kantoor? Is het pand te groot geworden voor de huidige bezettingsgraad? Dit ligt dan ook weer in lijn met duurzaamheid. 

Vitaliteit en gezondheid 

Vitaliteit en gezondheid gaat samen met de welzijn, tevredenheid en productiviteit van de medewerkers. Blije medewerkers presteren beter dan medewerkers die niet lekker in hun vel zitten. Voor werkgevers de taak om faciliteiten te creëren die de welzijn, tevredenheid en productiviteit van de medewerkers verhoogd. Een ander onderdeel wat met vitaliteit en gezondheid te maken heeft is de temperatuur van de ruimtes, luchtvochtigheid en Co2-gehalte. Deze factoren hebben indirect invloed op het welzijn van de medewerkers. 

 

Digitalisering 

Het digitaliseren van facilitaire processen in misschien wel de meest belangrijk trend van afgelopen tijd. Met het hybride werken en het welzijn van de medewerkers voorop is digitalisering erg belangrijk. Voor iedereen moeten de processen online te volgen zijn. Apps voor het meten van de bezettingsgraad op kantoor is hier een goed voorbeeld van. Via een app kan een medewerker zien hoe druk het is op kantoor of wat de temperatuur is van de omgeving. De techniek van de digitalisering maakt de medewerkers productiever en zorgen voor een beleving op kantoor.  
Digitalisering is ook aanwezig bij het verzamelen van data. MJOP’s (meerjarenonderhoudsplannen) zijn hier een voorbeeld van. Middels data die verzameld wordt, maakt een automatisering een plan voor komende jaren om het onderhoud van uw gebouw bij te houden. Deze automatisering werkt met bestaande data, verzameld over een lange periode. Zelf bijhouden is verleden tijd en de data die verzameld wordt, staat opgeslagen in de Cloud. Dit neemt niet alleen tijd weg maar zorgt ook ervoor dat er makkelijker ingespeeld kan worden op de komende onderhoudsprocessen.